Miten lopetetaan onnistunut VLCD -ohjelma?

On vaihtoehtoja

Express Diet-ohjelman päättymisen jälkeen meillä on tarjolla kolme eri vaihtoehtoa ruokavaliomalleiksi, joiden tavoitteena on saada aikaiseksi muutos ruokailutottumuksissa ja siten mahdollistaa painonhallinta. Painonpudotusohjelmien jälkeinen aika on kriittisin vaihe painonpudotuksessa ja sitä seuraavassa painonhallinnassa. VLCD-ohjelman on yksi tehokkaimmista ja nopeimmista tavoista pudottaa painoa ja samalla vähentää lihavuudesta johtuvia terveysriskejä. Mutta jotta painon nousu pystytään pitämään kurissa Express Dietin jälkeen on tehtävä selväksi mitä on edessä ja tehtävä oikeita päätöksiä.

Paluu takaisin ei ole vaihtoehto

VLCD-ohjelmilla käynnistetään muutos, mikä vähentää terveysriskejä, palauttaa kudosten toimintaa kohti normaalia tilaa.
Jotta paino ei pääse kimpoamaan takaisin siitä mistä lähdettiin liikkeelle ennen Express Diet-ohjelmaa, on tehtävä suunnitelma, miten edetä. Me olemme suunnitelleet valmiiksi muutamia vaihtoehtoja, joilla on helppoa ja vaivatonta ylläpitää saavutettua painoa. Pyrimme jatkamaan hyvää verensokerin hallintaa ja kylläisyyden tunnetta.

Mikä tärkeää ruokavaliossa, johon siirrytään vähintään vuodeksi

Ohjelmien kestot ovat vähintään vuoden mittaisia. Tutkimuksiin perustuen on hyvin tiedossa, että tehokkaan painonpudotuksen jälkeen ollaan vuosia alttiita painon takaisin kimpoamiseen. Tämä ilmiö lienee tuttu meille kaikille, jos ei aivan omakohtaisesti niin tuttava- tai kaveripiirissä on joku tai useampikin, jolle on käynyt näin.

Yhden vuoden voi jaksaa sinnitellä vastaan, mutta mieliteot vievät ylivallan ja paluu lähtöruutuun alkaa.
Syitä löytyy sitä mukaa enemmän, mitä moniammatillisemmaksi aiheen selvittäminen menee.

Joustavuutta tarvitaan

Perusta onnistuneelle painonhallinnalle on joustavuus asenteissa ja tavoitteissa. Päivät ovat erilaisia, tulee tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa tarjotaan ruokaa, joita et ole ajatellut pitää ruokavaliossasi. Tiukkana voi näissä tilanteissa pysyä, jos sen eteen ei tarvitse käyttää yhtä ajatusta enempää. Sen sijaan, jos houkutus on suuri, ole joustava ja nauti tilaisuudesta ja sen suomasta nautinnosta. Tällä on edellytyksensä, älä aloita sisäistä keskustelua huonosta itsehillinnästä, minusta ei ole tähän, sorrun helpolla, minut on helppo ylipuhua ja niin edespäin.

Edellyttää päätöstä

Kun päätät poiketa rutiinista eli dieetistäsi, teet sen päätöksen ja se on siinä. Se ei aiheuta muuta kuin sen, että olet saanut nauttia tilanteesta. Tilanteen jälkeen et tee mitään syväluotausta psyykkeeseesi ja varhaislapsuuden traumoihin.
Annat tilanteen jäädä mieleesi hyvä kokemuksena. Seuraava syöntikerta jatkuu niin kuin olet päättänyt. Opettele olemaan joustava. Yksi nautinnollinen hetki ei merkitse painonhallinnan osalta mitään.

VLCD -> VHH -ohjelmiin

VLCD -ohjelmasta on helppoa siirtyä vähähiilihydraattisiin (VHH) ruokavaliomalleihin, koska keho on sopeutunut tulemaan toimeen vähillä hiilihydraateilla. Samalla kylläisyyden tunne on hiljentänyt näläntunnetta. 
Esitän VLCD -ohjelman jatkoksi seuraavia vahvassa nousussa olevia ruokavaliomalleja: ketogeeninen ruokavalio, karppaus eli vähähiilihydraattinen ruokavalio, välimerellinen vähähiilihydraattinen ruokavalio, 5:2 pätkäpaasto, Joka toinen päivä paasto, Aikarajoitteiset ruokavaliomallit, 3-5:n päivän Express Diet -jaksot kerran kuukaudessa tai kahdessa kuukaudesa. 3 päivän vesipaasto kerran kuukaudessa tai kahdessa.  

Jousta myös matkoilla ja juhlapyhinä

Jos kyse on etelän matkasta, jossa tarjoillaan viikon ajan hyvää ruokaa ja päätät osallistua ja nauttia hyvästä ruoasta, tuot tullessasi etelän lämmöstä palatessasi muutamia kiloja mukanasi.
Näissä tilanteissa on hyvä muistaa, että rasvan varastoituminen edellyttää kulutuksen ylimenevää energian saantia jonkin aikaa ennen kuin rasvan kertyminen on kiloluokkaa. Lomaviikon aikana ei kovin paljoa rasvaa ehdi kertyä, ei kilokaupalla. Kyse painonnousussa on kehon lihasten sokerivarastojen täyttymisestä, joiden koko on noin 400 g, jotka sitovat kolme kertaa tämän määrän vettä. Tämä tekee siis 1200+400 g=1,6 kg. Suolistossa on enemmän ruokaa hyvin syötyjen atrioiden takia se tuo helposti 500 g lisäpainoa tämä lisäksi lämmössä kehoon on kertynyt nestettä, jota voi varastoitua myös desilitrakaupalla. 2-3 kilon muutos loman jälkeisessä painossa on siis pääasiassa vettä, joka poistuu noin viikon sisällä matkalta tulon jälkeen, kun on palattu normaaliin ruokavalioon.
Vähän samanlaisesta tilanteesta toinen tilanne on joulun aikainen painon nousu. Siinä ei kerry vettä matkastressin tai lämmön vaikutuksesta vaan suolaisesta ruoasta. Joulupöytään kuuluu perinteisesti suolaista kinkkua, suolaista silliä. Ruoansulatuskanava täyttyy etenevästä ruokamassasta jopa ähkyyn saakka. Tästä syystä laihdutuspäätöksiä syntyy loogisesti runsaasti vuoden vaihtuessa. Paino voi pudota joulun mässäysten jälkeen parissa viikossa, normaaliin ruokavalioon palattaessa.

Nopeat painonnousut

Nopeat painonnousut ovat pääosin vettä. Näiden nopeiden painonnousujen ongelma on se, että ihmiset reagoivat kuin paino jatkaisi samaan tahtiin nousua, mikä tietysti tarkoittaisi suurta painonnousua pienessä ajassa, mutta harvalle näin käy.

Lihominen usein vuosien projekteja

Lihomiseen kuluu keskimäärin vuosia tai jopa kymmenen vuotta, näihin vuosiin sisältyy juhlia, ulkomaan matkoja, jouluja ja niin edelleen.
Se tiedetään, että jos arkiliikunta ja aktiivinen liikunta pysyy aivan samalla tasolla vuosien ajan. Samoin jos energian saanti pysyy muuten samana, jolla paino pysynyt muuttumattomana vuosien ajan, siihen tilaan lisätään yksi täytekeksi (n. 100 kcal/kpl) pysyvästi, paino voi nousta 5 kiloa vuodessa. Jos tämän mallin mukaan jatketaan, 10 vuodessa lukema voi siis olla teoreettisesti useita kymmeniä kiloja. Näin ei kuitenkaan käy vaan kohoava paino lisää energian kulutusta. Mitä korkeampi paino on sitä enemmän liikkuminen kuluttaa. 

 
 

Leader Foods Oy
Virkatie 8, 01510 Vantaa
Puh. 09 8364 7310

Ota Yhteyttä
info@exd.fi (kuluttajat)
tuki@exd.fi (jälleenmyyjät)

@expressdietsuomi
#expressdiet