Usein kysyttyä

Express Diet -ohjelman toteuttaminen ja liikunta

VLCD -dieetti on tehokkain laihdutusmenetelmä. VLCD -ohjelma kuuluu lihavuuden Käypähoitosuosituksiin. VLCD -ohjelma vähentää useiden terveyteen haitallisten tekijöiden riskejä, kuten aikuistyypin diabeteksen puhkeamista, sydän- ja verisuonitautien riskiä.

LCD -ohjelmassa energiaan nautitaan 800 -1200 kilokaloria vuorokaudessa, VLCD -ohjelmassa vastaavasti 500-800 kilokaloria.

Tarkkaa ohjeistusta ei ole, mutta muutaman viikon kuluttua aloittamisesta olisi hyvä käydä lääkärin kanssa keskustelu ohjelman pidemmästä jatkosta. Lääkäri tarkistaa usein verenpaineen ja tarkkailee vointia. Joskus lääkitykseen pitää puuttua. Pisimmillään ohjelmaa on noudatettu 10-13 viikkoa yhtäjaksoisesti. 

3-6 viikko on hyvä ohjelman pituus. Jos tavoitteena on paastoverensokerin madaltaminen, ohjelmaa jatketaan niin kauan kuin tavoite on saavutettu tai lääkäri kehottanut lopettamaan. 

Ohjelman pituudella on vaikutus, siihen kuinka usein ohjelman voi toistaa. Ehdotus voisi olla 1-3 jaksoa vuodessa.

Keho kuluttaa tietyn määrän energiaa, jos sitä ei saada riittävästi ravinnosta, keho alkaa purkaa varastorasvojaan.

Jaksaa, mutta rajallisesti. Kovin rankkaa liikuntaa ei kannata tavoitella ainakaan ensimmäiselle tai ensimmäisille VLCD -viikoille. Palautuminen ratkaisee harjoittelutiheyden. Jos palautuminen on hyvää, treenejä voi tehdä useammin. Yleisesti VLCD -ohjelman aikana lihasten glykogeenivarastot ovat vajeentuneet, joten kovia suoritusarvoja voi olla vaikea puristaa irti. 

Matalatehoista liikuntaa jaksaa hyvin harrastaa varsinkin dieetin toisesta viikosta eteenpäin. Matalasykkeinen liikunta kuluttaa rasvoja tehokkaasti energianlähteenä. 

Kyllä jaksaa, voimat täytyy mitoittaa lihasten glykogeenivarastoja vastaaviksi. Puristusvoima voi heiketä.

Vastusharjoittelu kuntosalilla auttaa ylläpitämään lihasmassaa VLCD -ohjelman aikana

Mahdollinen syöminen ja juominen ohjelman aikana

Proteiinin tarvetta ei voi nostaa korkeaksi, koska energian saanti nousee liian suureksi. Ravinnon osuus vuorokauden aikaisesta proteiinin tarpeesta on noin kolmas osa. Kaksikolmas osaa proteiinin kokonaiskierrosta tulee kehon proteiinien sisäisestä kierrosta eli kudoksissa tapahtuvissa rakenteiden hajotuksen aminohapoiksi ja niiden uudelleen kierrättämisessä uusiksi proteiineiksi kudoksiin. 

Proteiinit sisältävät 4 kilokaloria energiaa samoin kuin hiilihydraatit, kumpaa ei saa saada liikaa, jotta kokonaisenergian saantia 800 kilokaloria ei ylitetä. Keho muuttaa liiallista proteiinia verensokeriksi, jonka liian korkea taso häiritsee VLCD -ohjelmaa.

Kyllä saa millä tahansa viiden Express Diet -tuotteen kombinaatiolla

Vettä ja tarvittaessa suolaa. Kuituja saattavat joutua käyttämään henkilöt, joilla esiintyy ummetusta.

Keittoja voi tuunata vähän. Mausteista voi käyttää vapaasti. 

Energiaa sisältävien ruokien lisääminen keittoihin lisää nopeasti kokonaisenergian saantia. Vähäisissä määrin keittoihin voi lisätä esim. suolaa, kermaa, juustoa, kanaa, lihaa, mutta lähinnä vaihtelua tuomaan. 

Vihersalaattia käytetään toisinaan öljyn tai öljykastikkeen kera pieninä annoksina. Ravitsemusterapeutit ovat suositelleet laihdutusohjelmissa oleville tällaisia ohjeistuksia. 

Vihersalaattia ja pieniä määriä lihaa, kanaa, juustoa, kermaa voi käyttää pitkissä laihdutusohjelmissa tuomaan vaihtelua suolaisiin keittoihin.

Ravintoaineiden osalta kyllä, mutta suolan saanti pitää turvata esimerkiksi liha/kala/kasvisliemikuutioita käyttämällä tai nauttimalla merisuolakiteitä nesteen kera. Hyvä pitää mielessä että suolaa ei nautita liikaa. Noin puoli teelusikallista päivässä riittää. 

Voi varsinkin, jos kokee heikkouden tunnetta ja huimausta.

Voi, erityisesti mausteita, joihin ei ole lisätty sokereita tai yleensä hiilihydraatteja.

Voi, erityisesti mausteita, joihin ei ole lisätty sokereita tai yleensä hiilihydraatteja.

Voi, jos niiden käyttö ei häiritse verensokeria tai yllätä syömään sokeripitoisia juomia.

Määrät ovat niin vähäisiä, että voi lisätä.

Ketogeeniseen ruokavalioon liittyviä seikkoja

Kakkukahvit juhlavissa tilanteissa nautittuna eivät pilaa VLCD -ohjelmaa, kunhan ohjelmaa jatketaan normaalista seuraavana päivänä. Ketoositila heikkenee, mutta palaa seuraavana päivänä jatkettaessa ohjelmaa.

Parin päivän runsas hiilihydraattien nauttiminenkaan ei katkaise VLCD -ohjelmaa, mutta vähentää ketoaineiden tuotantoa. Palattaessa takaisin ohjelmaan ketoainetaso palaa muutamassa päivässä normaaliksi. Ainoa ongelma näissä ”cheat” eli mättöpäivissä on, että varsinkin makean tarve saattaa jäädä päälle pariksi seuraavaksi päiväksi. Tämä on helppo huomata siitä jotain tekisi mieli syödä pitkin päivää. Jos olet epävarma itsestäsi ja mahdollisesta ratkeamisestasi, vältä näitä tilaisuuksia. Ruotsinlaivalla on tarjolla varmasti vähähiilihydraattista ruokaa, jota on helppo suositella.

Jos hiilihydraatteja tulee nautittua lomalla, ketoositila saattaa väistyä, mutta palattaessa takaisin ohjelmaan ketoaineiden tuotanto nousee melko nopeasti ilman että alkuvaiheen oireita tuskin ilmaantuu. Muistetaan kuitenkin, että olemme yksilöitä, kehomme käyttäytyvät eri tavoin. 

Kutsuilla kannattaa valita vähähiilihydraattisia ruokia, salaatteja, lihaa, kalaa, kanaa, juustoja, hapanmaitotuotteita. Näitä on usein tarjolla, varsinkin jos kyse on ruokatarjoilusta. Kahvitarjoilun yhteydessä voi kysellä tummaa suklaata >70 % kaakaota. 

Voi maltilla vähähiilihydraattisia juomia, jos välttämättä haluaa. Punaviini taitaa olla suosituin ketodieetillä. Mutta on hyvä muistaa, että VLCD -ohjelman aikana alkoholi voi vaikutta huomattavasti voimakkaammin.  

2-4 litraa vuodenajasta riippuen. Hikoilun myötä menetettyä nestettä pitää korvata. Veden juontia ei kannata ylimitoittaa, sillä se huuhtelee suoloja ja voi johtaa puhdin katoamiseen ja huimaamisen lisääntymiseen. Tällöin tulee lisätä suolaa keittoihin tai nauttia esimerkiksi merisuolakiteitä 1-2 g nesteen kera. 

Voi ja ei, riippuu siitä miten keho reagoi. Jos keinomakeutetut juomat lisäävät mielitekoja makeita juomia kohtaan tai ylipäätään sokeripitoisia ruokia kohtaan, kannattaa vaihtaa nämä juomat esimerkiksi hiilihapotettuihin kivennäisvesiin kuten Vichyyn.

Vesi ja kivennäisvedet

Purukumeissa on aina vähän hiilihydraatteja, tämä on hyvä muistaa vaikka niissä ei olisikaan lainkaan sokereita. Jossain pastilleissa voi olla yli 90 % hiilihydraatteja ja silti 0 g sokereita. Pakkausmerkintöjen kanssa kannattaa olla tarkka.
Toisen ongelman tuottaa purukumin mukana nielty ilma, jota saattaa kertyä mahaan ja suolistoon aiheuttaen painetta ja kipuja suolistossa. Samoin purukumeissa olevat sokerialkoholit kuten ksylitoli voivat käydä suolistossa lisäten kaasun muodostusta ja siten turvottaa suolistoa ja aiheuttaa tilapäistä kipuilua.
Jos näitä ei esiinny purukumia voi käyttää varsinkin, kun VLCD -ohjelman aikana pureskeleminen jää vähäiseksi ja leuat ”vaativat” jotain purtavaa.

Kannattaa lopettaa purukumin jauhaminen.

 

Verenpaine voi pudota ja usein se putoaakin jonkin verran. Tämä voi johtaa huimauksen lisääntymiseen. Tilanne korjaantuu usein suolan saantia lisäämällä esim. puoli teelusikallista merisuolaa pieninä annoksina nautittuna veden kera. Joskus suolan saanti on varsinkin kestävyysurheilijoilla jouduttu nostamaan tilapäisesti voimakkaasti. Normaalisuolaisissa liha/kala/kasvisliemikuutioissa on noin 5 g suolaa. Tämä pitäisi riittää nostamaan verenpainetta ja häivyttämään huimauksen tunnetta.
Suolan lisäämisen kanssa kannattaa olla varovainen. Kun sitä annostellaan, otetaan sitä pieninä annoksia, esimerkiksi muutama karkea merisuolarae kerrallaan veden kera ja tarkkaillaan puolen tunnin ajan. Jos tämä tuntuu parantavan olotilaa hieman, voi ottaa uuden annoksen merisuolakiteitä veden kera ja tarkkailla jälleen olotilaa puolen tunnin ajan.  
Huimauksen taustalla voi olla muitakin oireita, joten jos suolan lisääminen ei auta ja huimausta jatkuu useiden päivien ajan, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. 

 

Huonon jaksamisen taustalla saattaa olla matala verenpaine. Tähän kannattaa kokeilla edellä mainittua keinoa.
Hyvä keino ja usein toimiva on lähteä ulos raikkaaseen ilmaan kävelemään rauhallisesti esimerkiksi puolen tunnin tai tunnin ajaksi. Tämä saattaa helpottaa tilaa

Suolan liiallinen saanti nostaa verenpainetta. Mikä on sopiva suolan saanti VLCD -ohjelman aikana? Se on yksilöllistä. Suolan lisäämisen kanssa kannattaa olla varovainen. Kun sitä annostellaan, otetaan sitä pieninä annoksia, esimerkiksi muutama karkea merisuolarae kerrallaan veden kera ja tarkkaillaan puolen tunnin ajan.

 

Ensimmäisten päivien nihkeys voi ja johtuukin usein verensokeritason putoamisesta parin ensimmäisen päivän aikana. Ketoaineiden tuotannon käynnistyessä kolmantena tai neljäntenä päivänä parantaa olotilaa merkittävästi. Jos olotila jatkuu pidempään esimerkiksi ensimmäisen viikon, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.
Hyvä keino ja usein toimiva on lähteä ulos raikkaaseen ilmaan kävelemään rauhallisesti esimerkiksi puolen tunnin tai tunnin ajaksi. Tämä saattaa helpottaa tilaa

Särkylääkettä voi käyttää, mutta vain päivän tai kahden ajan. Usein taustalla on verensokeritason putoaminen ja energian saannin voimakas väheneminen. Jos päänsärky jatkuu pidempään kuin päivän tai kaksi, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja kertoa VLCD -ohjelmasta.
Hyvä keino ja usein toimiva on lähteä ulos raikkaaseen ilmaan kävelemään rauhallisesti esimerkiksi puolen tunnin tai tunnin ajaksi. Tämä saattaa helpottaa tilaa

Kyllä pitäisi. Jos kuitenkin VLCD -ohjelman aikana alkaa ilmaantua kramppeja esimerkiksi yön aikana jalkoihin, voi magnesium lisää kokeilla esimerkiksi viikon ajan. Jos se toimii, magnesiumin käyttöä voi jatkaa ohjelman ajan. Kaliumin saanti tuotteista yleensä riittää. 

Ne voivat johtua liian vähäisestä suolan saannista. Joskus magnesiumin lisääminen ravintolisän muodossa saattaa auttaa. VLCD -ohjelman aikana kehon lämmöntuotanto usein vähenee, minkä voi havaita jalkoja ja käsien viilenemisenä. Kylmissä jaloissa voi esiintyä helpommin kramppeja.
Joillain VLCD -ohjelmaa noudattavilla lieviä kramppeja jaloissa ja sormissa voi esiintyä pitkissä ohjelmissa lähes joka yö, mutta ne ovat harvoin voimakkaita. Vastaliike auttaa usein. Jos pohjelihas kramppaa voimakkaasti, kannattaa asettaa jalkapohja tasaisesti lattiaa vasten ja taivuttaa voimakkaasti sen jalan polvea alaspäin siis kramppia vastaan. Tämä voi helpottaa nopeasti. Toinen tehokas tapa on asettua portaaseen sillä tavoin että kramppaavan jalan varpaat asetetaan 

Magnesiumvalmisteita voi kokeilla esimerkiksi viikon ajan. Jos siitä on apua, sen käyttö voi jatkaa ohjelman ajan.

Joillakin voi käydä näin, mutta se kestää yleensä vain ensimmäisen ja toisen päivän ajan. 

On esitetty, että ilmiö liittyisi luolamiesten aikaan. Ruoan loputtua, aistien kuten hajuaistin piti tehostua, jotta ruoan saalistus ja keräily sujuisi paremmin. 

Joillakin voi hengitys alkaa haista ensimmäisen viikon aikana. Tämä on varsin yksilöllistä eikä kovinkaan yleistä. Hyvä suuhygienia pitää hajut pääosin loitolla. Jos tämä ei riitä asian osalta kannattaa kääntyä apteekin puoleen kyselemällä suuvesistä. Asiakaspalvelutyössä voi ajatella joidenkin vähähiilihydraattisten pastillien tai purukumin mahdollista käyttöä. 

VLCD -ohjelman aikana syödyn ruoan määrä on vähäistä, joten sen kertyminenkin on vähäistä. Suolen tyhjentyminen voi tästä syystä hidastua. Ei ole tavatonta, että tarpeilla ei tarvitse käydä joka päivä tai edes joka toinen päivä. Ensiavuksi kannattaa lisätä nesteiden nauttimista.
Mutta jos tilanne alkaa muodostua ongelmaksi, kannattaa hakea terveyskaupasta tai apteekista vähähiilihydraattisia kuituvalmisteita ja nauttia niiden kera runsaasti vettä. Psylliumkuitu ja ispagulansiemen- ja ispagulansiemenkuorivalmisteet ovat esimerkkeinä.

Nauti vettä enemmän, lisää liikuntaa ja hanki tarvittaessa kuituvalmisteita. 

Kuitujen lisäksi on tarjolla tilapäiseen käyttöön soveltuvia itsehoitolääkkeitä, Kysele apteekista. 

Periaatteessa, jos niistä saatava hiilihydraattien määrä ei ole korkea, eli esim. annoksesta saa 1-3 g hiilihydraatteja, niitä voi nauttia muutaman päivässä. Suolan saantia näistä kannattaa tarkkailla.

Leader Foods Oy
Virkatie 8, 01510 Vantaa
Puh. 09 8364 7310

Ota Yhteyttä
info@exd.fi (kuluttajat)
tuki@exd.fi (jälleenmyyjät)

@expressdietsuomi
#expressdiet